“Denk rustig na over nieuwe ideeën, en toets deze bij verschillende mensen”

 

Amersfoort Jazz is een van de zes deelnemers aan het Ontwikkelprogramma. Het traject startte met een onderzoek naar hybride concerten, maar nam al gauw een andere wending.

Sven Rozier, marketing en communicatiemanager bij het festival, vertelt over zijn ervaringen.

Wie ben je en wat is Amersfoort Jazz?

“Ik ben Sven, 31 jaar en van huis uit drummer. Tijdens een tour in Thailand ontmoette ik Alexander Beets, directeur bij Amersfoort Jazz. Hij inspireerde me om als muzikant meer te ondernemen. Sinds 2020 ben ik daarom werkzaam als marketing en communicatiemanager bij het festival. Amersfoort Jazz is in ruim 40 jaar tijd een begrip geworden in Amersfoort, Nederland en buiten de landsgrenzen. Als jazzfestival richten we ons echt op de muzikanten. Niet voor niets is ‘Musicians Paradise’ ons motto.”

Hoe passen jullie dat motto toe?

“We zien iedere artiest als de hoofdartiest. Muzikanten moeten zich tijdens ons festival prettig voelen, zodat ze een goede presentatie kunnen neerzetten. Wij zorgen als festival voor alle randvoorwaarden: een gage volgens de fair practice code, duidelijke communicatie en goed geluid. Daarnaast zijn we er ook voor een breed publiek, want als muzikant speel je voor meer dan alleen jazzliefhebbers.”

Foto: De Nozem

Momenteel zijn jullie bezig met de voorbereidingen voor het festival in augustus, hoe viel dat samen met jullie deelname aan het Ontwikkelprogramma?

“We hebben twee keer eerder een aanvraag gedaan bij het CIPU, helaas zonder resultaat. Toen we besloten mee te doen met het Ontwikkelprogramma, was dat vooral om over onze eigen langetermijndoelen na te denken. Bij het organiseren van een festival schiet dat er namelijk nogal eens bij in. In eerste instantie wilden we werken aan een online muziekprogramma. Tijdens corona hebben we hiermee geëxperimenteerd en we wilden dit internationaler en duurzamer doorontwikkelen.”

Maar uiteindelijk zijn jullie een andere richting ingeslagen.

“Klopt. Al tijdens de eerste workshop leerden we dat innovatie niet alleen iets technisch is, maar ook van toepassing kan zijn op je programma, team of thema. Tijdens ons doelgroepenonderzoek kwamen we erachter dat we nog maar weinig jonge mensen bereiken. Iets wat wel onze ambitie is. We zijn toen allerlei mensen gaan interviewen om de doelgroep beter te definiëren.

De uitkomsten wilden we gelijk in de praktijk brengen. Daarom organiseren we aankomend festival een jongerenavond in poppodium FLUOR, samen met makershuis DOX en productiehuis KOSMIK. En we gaan binnen de organisatie meer jongeren betrekken, als lid van adviesgroepen en als medewerkers. Daar gaan we deze zomer mee van start en dit rollen we de komende jaren verder uit.”

Foto: De Nozem

Hoe heb je het programma zelf ervaren?

“In het begin wist ik niet goed wat ik ervan kon verwachten. Ik ben muzikant en altijd heel praktisch bezig. De eerste workshop begon wat theoretisch, maar tijdens de dag werd ik steeds meer geïnspireerd en gemotiveerd. Dat kwam ook door de andere deelnemers en hun verhalen. Je kunt echt met elkaar sparren en kennis delen, juist omdat je uit verschillende disciplines komt. Het programma is wat dat betreft zowel voor mij persoonlijk als voor de organisatie een kantelpunt geweest.”

Welke tip zou je aan startende innovatieve projecten willen geven?

“Dat is wat ik onlangs zelf leerde: neem eens rustig de tijd voor je project. We zijn gewend om alles snel te doen. Maar denk wat langer na over je nieuwe ideeën, en toets deze bij verschillende mensen. Dat levert heel waardevolle uitkomsten op.”

Het Amersfoort World Jazz Festival vindt iedere zomer plaats in de historische binnenstad van Amersfoort. Kijk voor meer informatie op amersfoortjazz.nl.